donderdag 15 december 2011

Favorieten van vroeger

Voor mij is het al een hele tijd geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met boeken en lezen. Voordat mijn liefde voor lezen verdween, was ik namelijk al een echte boekenwurm. Ik had mijn favorieten - sommige boeken las ik keer op keer opnieuw. Ik heb er vandaag een paar op een rijtje gezet waar ik helemaal weg van was toen ik jong was (oh, nu voel ik me oud!)

De Pinkeltje serie door Dick Laan
Hier was ik vroeger echt dol op. Ik kan me nu weinig herinneren van de verhalen, maar ik weet wel dat ik ze in razend tempo heb verslonden. Er waren een heleboel boeken in de Pinkeltje serie dus als ik klaar was met lezen, was er altijd een ander boek dat alvast op me lag te wachten. Volgens mij hebben mijn opa en oma mij aan Pinkeltje voorgesteld toen ik nog amper kon lezen, maar omdat het al zo lang geleden is, weet ik dat niet zeker. Ik heb er nog een aantal in een verhuisdoos zitten, misschien moet ik die weer eens tevoorschijn toveren!


Een Mysterieuze Gast door Marjo Roeven
Dit was echt mijn lievelingsboek toen ik op de basisschool zat. Volgens mij heb ik dit boek wel tien keer gelezen! Er waren meer boeken in de Hotel Rozebottel serie, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik heb mijn oude boek nog en hij ziet er nog piekfijn uit, terwijl ik dat boek toch echt al ruim tien jaar in mijn bezit heb. Volgens mij is het boek nu niet meer te verkrijgen, jammer genoeg. Ik heb er een tijdje geleden het internet voor afgespeurd, maar het lijkt erop dat je de boeken alleen nog maar tweedehands kan krijgen. Jammer! Echt een heel leuk boek dit.



 Sprookjes van Hans Christiaan Andersen
Wij hebben hier een heel mooi oud exemplaar van waar zelfs nog ingeplakte plaatjes in zitten. Al zo lang als ik me kan herinneren, hebben wij dit boek thuis en toen ik nog héél klein was werden mijn zusje en ik hier uit voorgelezen. Ik kan me niet alle sprookjes meer herinneren, maar ik weet wel dat ik ze allemaal prachtig vond. Het boek ligt nu een beetje zielig op de plank, maar ik ben van plan om binnenkort weer eens in de magische wereld van sprookjes te duiken. Want geef nou toe, wat is er nou mooier om te lezen als je klein bent dan sprookjes?




Otje door Annie M.G. Schmidt
In tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenootjes én mijn zusje, vond ik Otje het leukste boek dat Annie M.G. Schmidt heeft geschreven. Ik vond Pluk ook leuk, natuurlijk, maar ik was helemaal gek op Otje. Ik vroeg mijn vader dan ook vaak om ons uit dit boek voor te lezen voor het slapen gaan, en toen ik zelf kon lezen heb ik het ook nog vele malen alleen overgedaan. En nog steeds, zoveel jaren later, kan ik me dit boek nog heel goed herinneren. Het is ook een van die boeken die ik nog steeds heb en waarbij ik echt niet van plan ben om 'm weg te doen. Jeugdsentiment ten top!


Hebben jullie boeken waar jullie gek op waren toen jullie klein waren? Deel het in de comments! :)

2 opmerkingen:

  1. Ik heb laatst toen ik in de Efteling was daar ook een sprookjesboek gekocht, kon hem niet weerstaan ;) Wat ik vroeger ook veel las, behalve Pinkeltje die jij al hebt genoemd, waren Tup en Joep & Jip en Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Jip en Janneke lazen we hier ook vaak ja! Maar het was meer mijn zusjes favoriet dan de mijne, dus heb ik hem er niet tussen gezet :) Tup en Joep ken ik niet, daar ga ik eens naar op zoek!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...